Dansa, pausa – kanske inte så dumt!

Arbetslivet är intensivt och många av oss arbetar långa dagar och har med arbete hem på kvällar och helger. Även fritiden består av ”arbete” i form av t ex skjutsa barn till sina aktiviteter, byggprojekt hemma, städning, matlagning, veckohandling, trädgårdsskötsel eller snöskottning, sociala aktiviteter, tv-tittande….. Ja, du kan säkert fylla på en hel del själv! Många av oss inte får den återhämtning och vila som vi behöver för att må bra.

Förra veckan var jag och lyssnade på Annelie Andréasson, stresskonsult från Livsträdet. Hon kallade sitt föredrag ”Det är inte farligt att stressa – så varför mår vi dåligt?”. Annelie menade att stress är en sund reaktion på en osund situation, som när vi har obalans mellan krav och resurser, egna och andras behov samt mellan ideal och verklighet. Har vi den kompetens, dvs kunskap, erfarenhet, förmåga och vilja som krävs för de krav som vi och andra ställer på oss så kan vi komma i det tillstånd som kallas Flow. Om kraven är för stora i förhållande till vår kompetens upplever vi ofta oro och ångest. Om vi har mer kompetens än de krav som ställs på oss upplever vi ofta leda och tristess. Vår stress upptäcks både genom fysiska, psykiska och sociala signaler. Man talar inte längre om positiv och negativ stress utan om kortvarig respektive långvarig stress. Kortvarig stress är funktionell medan långvarig stress är dysfunktionell. Annelie betonade vikten av pauser och vila. Hon menade att stress inte är farlig – det är frånvaron av paus och återhämtning som gör oss sjuka. Så ta hand om dig, ge dig en chans att vila!

Vila = lugn. En spelomgång på Wordfeud eller Candy Crush ger ingen återhämtning. Inte heller TV-tittande eller surfande på nätet. Det ger alltför många impulser. Promenera i skogen, meditera, sitt i lugn och ro utan att göra något särskilt eller hitta andra sätt att få din vila!

Jag gick från föredraget med en viktig påminnelse om hur viktigt det är att regelbundet få återhämtning. Under perioder är jag flitig med min meditation och känner hur gott jag mår av den. När jobb och resor blir alltför intensiva avstår jag ibland min meditation trots att det är då jag som mest behöver den! Vilka märkliga val vi gör ibland!

Hur har du det med din återhämtning? Vad behöver du?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*